Volvo Trucks presenteert nieuwe volledig elektrische as voor groter actieradius

september 19, 2022

Volvo Trucks presenteert nieuwe volledig elektrische as voor groter actieradius


Volledig elektrisch

Volvo Trucks onthulde een volledig nieuwe, volledig elektrische achteras op de transportbeurs
IAA in Hannover, Duitsland. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu’s en betekent een
nog grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo.

Volvo Trucks heeft het breedste aanbod van batterij-elektrische trucks in de industrie, met zes
verschillende modellen in serieproductie. Afhankelijk van het model bedraagt de actieradius tot
440 km bij één lading.

Groter bereik

De nieuwe e-as, gepresenteerd op de IAA-beurs in Hannover, Duitsland, maakt nog meer accu’s
in de truck mogelijk door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer
batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook
langeafstandstransporten te elektrificeren. Op de brandstofcel elektrische trucks, die in de
tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, komt de extra ruimte goed van pas voor
het installeren van andere componenten.

“Dit is een doorbraak voor elektrische vrachtwagens en een duidelijk signaal dat er in de nabije
toekomst een enorme vraag zal zijn naar openbare snelladers voor zware vrachtwagens, niet in de
laatste plaats langs snelwegen”, zegt Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij
Volvo Trucks.

Serieproductie

Volvo Trucks start over een paar jaar met de serieproductie van trucks met de nieuwe e-as en
deze vormt een aanvulling op het huidige aanbod van batterij-elektrische trucks.

“We gaan door met onze veelzijdige batterij-elektrische trucks die al in productie zijn. Ze kunnen
momenteel een breed scala aan transportopdrachten aan. Over een paar jaar zullen we deze
nieuwe achterste e-as toevoegen voor klanten die langere routes afleggen dan nu,” vervolgt
Jessica Sandström.

Driesporenstrategie

Volvo Trucks heeft een driesporenstrategie om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrisch,
brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas,
HVO of zelfs groene waterstof lopen.

“Er zijn verschillende technische oplossingen nodig om de klimaatverandering aan te pakken,
aangezien de beschikbaarheid van energie- en brandstofinfrastructuur verschilt tussen landen en
regio’s en ook tussen verschillende transportopdrachten”, besluit Jessica Sandström.

nog niet uitgelezen?
lees hier meer