Doorbraak: Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische truck

september 14, 2022

Doorbraak: Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische truck


Als eerste wereldwijd

Als eerste wereldwijde vrachtwagenfabrikant begint Volvo Trucks nu met de serieproductie
van zware elektrische trucks van 44 ton. Volvo Trucks begint met de serieproductie van de elektrische versies van haar belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.

Met deze nieuwe toevoegingen heeft Volvo Trucks wereldwijd zes elektrische trucks in
serieproductie – de breedste elektrische lijn in de industrie.

Mijlpaal

“Dit is een mijlpaal en bewijst dat wij de transformatie van de industrie leiden. Het is nog geen
twee jaar geleden dat we onze zware elektrische trucks voor het eerst presenteerden. Nu voeren
we de volumes op en zullen we deze geweldige trucks leveren aan klanten in heel Europa en later
ook aan klanten in Azië, Australië en Latijns-Amerika,” zegt Roger Alm, President van Volvo
Trucks.

Tuve-fabriek

De serieproductie van Volvo’s zwaarste elektrische trucks start in de Tuve-fabriek in Göteborg,
Zweden en volgend jaar volgt de fabriek in Gent, België. Volvo produceert de elektrische trucks
op dezelfde lijn als zijn conventionele trucks, wat een hoge productieflexibiliteit en
efficiëntiewinst oplevert. De accu’s worden geleverd door de nieuwe accu-assemblagefabriek van
Volvo Trucks in Gent.

De vraag naar elektrische vrachtwagens neemt op veel markten snel toe. Een van de drijvende
krachten is de noodzaak voor vervoerders om over te schakelen op fossielvrije transporten om
hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen. De elektrische portefeuille van Volvo Trucks zou
momenteel ongeveer 45% van alle in Europa vervoerde goederen kunnen bestrijken.**

2030

“We hebben ongeveer 1.000 eenheden van onze zware elektrische trucks verkocht en meer dan
2.600 van onze elektrische trucks in totaal. We verwachten dat de volumes de komende jaren
aanzienlijk zullen toenemen. Tegen 2030 moet minstens 50 procent van de vrachtwagens die we
wereldwijd verkopen elektrisch zijn”, aldus Roger Alm.

De zes elektrische Volvo-trucks bestrijken een breed scala aan toepassingen zoals
stadsdistributie en afvalverwerking, regionaal transport en bouwwerkzaamheden.


*Gross Combination Weight (GCW)
**Volgens de Eurostat-statistieken “Road Freight Transport by distance” (2018) legt 45% van
alle goederen die over de weg worden vervoerd in Europa een afstand af van minder dan 300 km.

nog niet uitgelezen?
lees hier meer