Op zoek naar een kraanauto? Tips die u verder op weg helpen

juli 16, 2020

R

Het selecteren van het juiste chassis voor uw autolaadkraan is een uitdaging. Ieder kraanvoertuig vormt een stuk maatwerk zodat u met een goed afgestemde combinatie van truck en autolaadkraan efficiënt kunt werken. Hoe haalt u zoveel mogelijk uit uw kraanauto? En hoe zorgt u ervoor dat u zoveel mogelijk mee kunt nemen? Om er geen onnodig avontuur van te maken en de juiste en noodzakelijke compromissen af te wegen, hierbij een overzicht van de mogelijkheden.

Volvo FH 10x4-trekker met 165 tonmeter-kraan. Deze autolaadkraan is de zwaarste opvouwbare kraan die wij voor deze inzet gebruiken”, aldus Zwagerman over de opbouw. "Het grote voordeel daarvan is dat we selfsupporting zijn en geen extra kraan nodig hebben."
Volvo FH 10×4-trekker met 165 tonmeter-kraan. Deze autolaadkraan is de zwaarste opvouwbare kraan die wij voor deze inzet gebruiken”, aldus Zwagerman over de opbouw. “Het grote voordeel daarvan is dat we selfsupporting zijn en geen extra kraan nodig hebben.”

Capaciteit kraan en inzet

Wellicht heeft u al nagedacht over het type kraan, het aantal tonmeter en het bereik? En wat is het laadvermogen of GCW dat u wilt kunnen verwerken? Wordt de truck ingezet om veel transportkilometers te maken of juist veel meer om te kranen? Cruciale vragen om het juiste maatwerk te kunnen leveren.  

Volvo FM500 met 200 tonmeter-kraan. "Dit is de eerste 200 tonmeter-kraan die elektrisch kan draaien", aldus Jan Van Dam Machine Transport.
Volvo FM500 met 200 tonmeter-kraan. “Dit is de eerste 200 tonmeter-kraan die elektrisch kan draaien”, aldus Jan Van Dam Machine Transport.

Wendbaarheid en manoeuvreren

Andere werkzaamheden vereisen een andere aanpak en oplossing. Wendbaarheid wordt steeds belangrijker, omdat u vaak moet manoeuvreren in krappe straten in bijvoorbeeld binnensteden of op bouwterreinen. Manoeuvreerbewegingen vragen veel inspanning van chauffeurs juist bij voertuigen met hoge aslasten vanwege kraan en lading. Volvo Dynamic Steering zorgt ervoor dat zelfs bij hoge aslasten weinig spierkracht nodig is. Door de geringe inspanning die nodig is, is de maximale stuuruitslag daarnaast veel sneller bereikt. In combinatie met de kleine kopstraal van de cabine zorgt dit ervoor dat het voertuig een kleine draaicirkel heeft. Dit kan weer ruimte geven voor een iets langere wielbasis waardoor de kraanstabiliteit toe neemt.

Volvo FH 8x2 met 55 tonmeter-autolaadkraan. "Het werk vergt veel kort draaien, smalle straatjes en ruw terrein. Volvo Dynamic Steering is daarvoor ideaal; het sturen kost geen enkele inspanning meer", aldus Wilco Sinke van Sinkegroep.
Volvo FH 8×2 met 55 tonmeter-autolaadkraan. “Het werk vergt veel kort draaien, smalle straatjes en ruw terrein. Volvo Dynamic Steering is daarvoor ideaal; het sturen kost geen enkele inspanning meer”, aldus Wilco Sinke van Sinkegroep.

In een krappe omgeving is het stapvoets manoeuvreren een must. De Volvo I-Shift met kruipversnelling biedt een grote spreiding van versnellingsoverbrengingen waardoor het mogelijk wordt te manoeuvreren tot +/- 0.8 km/h terwijl het toerental bij 85 km/h nog steeds in het groene gebied blijft.

Een luchtgeveerd chassis geeft extra mogelijkheden. Zo kan er een relatief zware kraan op een tridem-chassis geplaatst worden. Assen kunnen zo worden ingesteld dat ze in een lege situatie een optimale verdeling hebben. Maatwerk ten voeten uit. Uiteraard heeft het tridem-chassis een 25% kleinere draaicirkel ten op zicht van de conventionele dubbele voorassen.

Volvo FH 500 10x4 met 165 tonmeter-kraan. "Met deze specificaties kunnen we met dit voertuig Amsterdam in zonder dat we een 45-tons ontheffing moeten aanvragen. We kunnen daardoor altijd snel reageren op de vraag van de klant", aldus Mark van Klaarbergen van Koninklijke Saan.
Volvo FH 500 10×4 met 165 tonmeter-kraan. “Met deze specificaties kunnen we met dit voertuig Amsterdam in zonder dat we een 45-tons ontheffing moeten aanvragen. We kunnen daardoor altijd snel reageren op de vraag van de klant”, aldus Mark van Klaarbergen van Koninklijke Saan.

Chassis en luchtvering

Voor de bouw van een kraanvoertuig is het gebruik van een recht-ladder-chassis optimaal om de kraan direct achter de cabine te plaatsen. Door extra sterkte van een dubbelchassis kan er volstaan worden met een lager hulpframe van de opbouw. Dit is weer gunstig voor een lage schotelpositie. Modulaire componenten bieden oplossingen voor een maatwerkindeling aan het chassis. Af fabriek kan een aantal componenten op speciale bestelling in het chassis geplaatst worden om maximale kistruimte te creëren. Zelfs de voorasspreiding kan vergroot worden, om een optimale chassisindeling te creëren.

Het chassisraam kan ook doorlopen en tot voor de grille geleverd worden. Dit geeft als voordeel dat de steunpoot voor de grille direct aan het chassis gemonteerd kan worden, zodat de kraan 100% bereik heeft rondom het voertuig. Bij gebruik van twee steunpoten aan de voorzijde kan dit ook gecombineerd worden met alle veiligheidssystemen af fabriek, waaronder een noodremsysteem die het voertuig tot volledige stilstand kan brengen in een noodsituatie.

Volvo FH 540 8x2 met 92 tonmeter-autolaadkraan. "Afhankelijk van de lading en de beschikbare ruimte op locatie combineren we de trekker met een dieplader of met een demontabele ballast/laadbak, met of zonder schamelaanhanger", aldus Albert Wieringa van Koko Verhuur.
Volvo FH 540 8×2 met 92 tonmeter-autolaadkraan. “Afhankelijk van de lading en de beschikbare ruimte op locatie combineren we de trekker met een dieplader of met een demontabele ballast/laadbak, met of zonder schamelaanhanger”, aldus Albert Wieringa van Koko Verhuur.

Assen worden af fabriek geleverd met de hoogste wettelijke garanties, zodat er op ontheffing de maximale schoteldruk afgegeven kan worden. Dit is voor de voorassen en sleepassen 10 ton.

Luchtgeveerde chassis zijn voorzien van twee hoogteregelaars links en rechts zodat het chassis altijd recht staat. Ook levert de luchtvering een bijdrage om maximale stabiliteit te realiseren voor het kraanvoertuig. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om te variëren tussen de allerlaagste stand als er naar binnen gereden moet worden en de hoogste stand met maximale bodemvrijheid voor onverhard terrein.

Tijdens het laden en lossen worden de aslasten in beeld gebracht op de Volvo Work Remote. Ideaal om met de juiste aslastverdeling de weg op te gaan. Om het laden en lossen te vereenvoudigen, is er met de luchtvering een scheefstand te creëren.

Door de truck te voorzien van de juiste software in de versnellingsbak blijft zowel het zuinig rijden als het rijden op vermogen tot de mogelijkheden behoren.

Volvo FH 8×2 TAG-XL bakwagen met de eerste elektrische kraan in Europa in de 100 tonmeter-categorie.

Elektrische kraan

Om aan de normen van milieuzones in binnensteden te voldoen en de uitstoot van schadelijke stoffen en CO2 te beperken, is het de moeite waard om een elektrische kraan te overwegen.

Ook BQ Duiker nam onlangs een Volvo-truck met elektrische kraan in gebruik. Lees er hier meer over.

Wilt u ook advies om uw kraanauto optimaal te benutten? Wij denken graag met u mee. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op!

nog niet uitgelezen?
lees hier meer