Configuraties Volvo FM

De Volvo FM is er in vele configuraties: trekker, bakwagen, tankwagen, brandweerauto, of de ultieme autotransporter. De Volvo FM is ontworpen, gebouwd en voorbereid voor uw toepassing. Af fabriek is hij volledig gespecificeerd voor alle mogelijke truckopbouw. De carrosseriebouwer weet er raad mee, want het opbouwproces is enorm vereenvoudigd.

 

Volvo FM Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering vermindert de krachten op het stuurwiel tot wel 85%. Ruim voldoende om lichamelijke klachten bij de chauffeurs te verminderen en de productiviteit te verhogen. Volvo Dynamic Steering biedt perfecte stabiliteit bij hoge snelheden, volledige controle bij lage snelheden, maar ook achteruitrijden met precisie. En dat voelt de chauffeur direct, het systeem zorgt voor een lagere belasting voor de spieren.

Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder die met dubbele voorassen.

 

Volvo FM Chassis

Een truck die rijdt als een personenauto

De wielophanging van de Volvo FM is gelijk aan een personenauto. Vooral de koersstabiliteit en de stuurcontrole zijn buitengewoon. Bij de Volvo FM voelt het alsof de vrachtwagen zich nog meer tegen de weg aandrukt, alsof de rijpositie lager is.

Dat komt door een aantal innovaties, zoals bijvoorbeeld de plaats van de stabilisator. Wanneer een volgeladen truck de bocht omgaat, wordt er veel torsiekracht van de trailer overgebracht op het trekker-chassis. Deze kracht kan worden doorgegeven aan de assen en ervoor zorgen dat de wielen niet meer zijn uitgelijnd. Dit levert een onaangenaam gevoel op bij de chauffeur die dit moet compenseren. Doordat de stabilisator bij de Volvo FM dichter bij de koppelschotel is geplaatst, is de truck in bochten veel stabieler.

 

Volvo FM Diesel Motoren

Motoren Volvo FM

De Volvo FM kent krachtige en zuinige motoren. Bovendien voldoen de motoren aan de strengste milieueisen tot dusver: emissie van stikstofoxiden is met 80% verlaagd en de uitstoot van roetdeeltjes is gehalveerd. Dit is mogelijk gemaakt door een verbeterde SCR-techniek (Selective Catalytic Reduction) en een efficiënter Ad Blue-doseringssysteem.

De Volvo FM-reeks bestaat uit:

  • D11, 11 liter met 330 tot 450 pk
  • D13, 13 liter met 420 tot 500 pk

 

Volvo FM Koppel

Veel koppel bij lage toerentallen

De motoren van Volvo Trucks bieden een uitstekend koppel bij lage toerentallen, waarbij het maximumkoppel beschikbaar is over een zeer breed toerengebied. Dat resulteert in een snelle acceleratie, uitstekende trekkracht, comfortabele rijeigenschappen bij een lage snelheid en belangrijk zuinig en aangenaam rijden bij kruissnelheid.

 

Volvo FM I-See

I-See: Zuinig Rijden

Met I-See kan tot 5 procent brandstof bespaard worden. Er wordt een optimale brandstofefficiency bereikt door informatie over de topografie van de weg te gebruiken voor het regelen van de snelheid en het schakelen. Deze gegevens worden nu automatisch gedownload uit de I-See-database.

 

Volvo FM Chassis

Laag eigen gewicht

Het gewicht van de Volvo FM is zeer laag. Door het streven van Volvo Trucks om het gewicht te optimaliseren verloor de standaard 4×2 FM-trekker gewicht. Wie nog lichter wil, kan kiezen voor Volvo FM Light Concept, waarbij geen concessies zijn gedaan aan veiligheid en kwaliteit. De Volvo FM kent een gewicht vanaf 6.500 kilo.

 

Volvo FM Work Remote

Work Remote: eenvoudig laden en lossen

Work Remote is een geweldig hulpmiddel bij het laden en lossen. Je kunt tijdens het laden zien wat de asbelasting is van de verschillende assen en dat maakt het mogelijk bij te sturen. Het komt er op neer dat Work Remote een draadloze afstandsbediening is, waarmee je laden en lossen vereenvoudigt. Je moet het zien als een universele afstandsbediening, zoals voor de tv.

Work Remote is gemak, veiligheid en brandstofbesparing in één schermpje en acht knoppen. Zo kan je met Work Remote via de afstandsbediening de motor starten en stoppen, lichten aan- en uitzetten, de luchtvering laten zakken of stijgen en de cabine op slot doen. Maar de optie kan ook ingezet worden om bijvoorbeeld, de truck naar één kant te laten hellen, de laadklep te bedienen, te kiepen en een op de PTO aandreven functie te starten en stoppen, zoals een haakarm of een pomp. Dat werkt met meer zekerheid, veiliger en het scheelt tijd.

 

Volvo FM Globetrotter LXL cabine

Cabine Volvo FM

De Volvo FM cabine biedt veel ruimte, veel comfort en veel opbergruimte. Belangrijk punt van de Volvo FM is de lage instap, waardoor de vrachtwagen geschikt is voor distributie met veel stop-overs. De Volvo FM is leverbaar in drie reguliere cabinevarianten:

  • Dagcabine
  • Slaapcabine
  • Lage slaapcabine

 

Volvo FM Globetrotter cabine

Volvo FM Globetrotter

De Volvo FM is er ook als Globetrotter. De Globetrotter cabine voor de Volvo FM biedt comfortabele slaapplekken voor één of twee personen en daarnaast veel extra opbergruimte: een binnenhoogte van 205 centimeter en 196 centimeter op de motortunnel.

Tot slot is er de Globetrotter LXL cabine. Ten opzichte van de reguliere Globetrotter cabine kent deze een binnenhoogte van 220 centimeter en 211 centimeter ruimte op de motortunnel.

 

Volvo FM cabine

Verminder afleiding en verhoog verkeersveiligheid

Chauffeurs hebben alle informatie, hendels en functies binnen handbereik. Essentiële informatie is in één oogopslag zichtbaar. De snelheidsmeter, de tachometer en andere belangrijke meters zijn in het directe blikveld van de chauffeur geplaatst. Minder vaak gebruikte informatie is verder weg geplaatst, om afleiding te verminderen.

Chauffeurs zijn er in verschillende vormen en maten. Sommigen hebben meer ruimte nodig dan anderen. De cabine in de Volvo FM is ontworpen om gemakkelijk te kunnen bewegen… ongeacht wie er achter het stuur zit. Daarom is een aantal functies en schakelaars op het dashboard geplaatst, zoals de elektronische parkeerrem en de USB-poort.

 

Volvo FM Telematicgateway

100% productief door pro-actief onderhoud

De Volvo FM is uitgerust met de geavanceerde communicatie-eenheid Telematicgateway die continu waakt over de essentiële onderdelen van de truck. Dat in combinatie met het Volvo Gold Contract maakt het mogelijk dat de werkplaats als het ware meekijkt; vitale functies van de truck worden gemonitord en wanneer nodig zal uw werkplaats contact met u opnemen. Onderhoud kan daardoor pro-actief worden gepland om stilstand tot een minimum te beperken. De truck kan dan worden onderhouden als deze niet wordt gebruikt.

Ontwikkeld voor chauffeurs en carrosseriebouwers.

Veelzijdig en een eenvoudige opbouw: twee van de meeste gewaardeerde voorzieningen van de Volvo FM. Het gaat allemaal om het chassis, dat zo is ontworpen dat de carrosseriebouwer snel en eenvoudig te werk kan gaan.

De dynamische chassiskenmerken bepalen ook de rijeigenschappen van de truck. Op de nieuwe Volvo FM zijn ze beter dan ooit.

 

Chassishoogten, bij benadering
  • X-Low (trekker): 810 mm
  • Low: 850 mm
  • Med: 900 mm
  • High: 1000 mm
Wielbases
  • Trekker: 2,850 tot 4,100 mm
  • Bakwagen: 3,200 tot 6,700 mm

 

Volvo FM Carrosserie

Geef de carrosseriebouwer een voorsprong

Volvo is altijd al populair geweest onder carrosseriebouwers. Een aantal slimme voorzieningen, zoals de beugels voor carrosseriebouwers, verschillende chassisuiteinden en de Volvo Bodybuilder Instructions besparen de carrosseriebouwer veel onnodig werk, en tijd. Voor de nieuwe Volvo FM hebben we ons chassisaanbod uitgebreid zodat uw truck nog gemakkelijker kan worden aangepast aan de eisen van de opbouw.

 

Volvo FM Weggedrag

Standaard een uitstekend weggedrag

De nieuwe Volvo FM is gebaseerd op hetzelfde chassisplatform als de nieuwe Volvo FH. De ophangingssystemen en stabilisatoren zijn aanzienlijk verbeterd waardoor de truck een eersteklas weggedrag heeft. En dan is er nog de optie van Volvo Dynamic Steering, voor moeiteloos sturen bij alle snelheden.

 

Volvo FM Omhooggebrachte aandrijfas

Omhooggebrachte aandrijfas: lager brandstofverbruik. We introduceren de Liftbare tandemas.

Maak een 6×2 van uw 8×4. Of uw 4×2 van uw 6×4. De Volvo FM is nu beschikbaar met de geheel nieuwe liftbare tandemas, een revolutionaire voorziening waarmee de achterste aandrijfas kan worden ontkoppeld en omhoog gebracht als de truck is uitgeladen. Net zoals een naloopas verkleint dit de draaicirkel aanzienlijk en wordt het brandstofverbruik lager: met wel 4% bij rijden zonder lading.

 

Volvo FM Chassisindeling

Pas de chassisindeling aan uw wensen aan

Wilt u zoveel mogelijk brandstof meenemen? Of stelt uw opbouw bijzonder lastige eisen? Maak u geen zorgen. De chassisuitvoering van de nieuwe Volvo FM biedt meer opties dan ooit, waardoor u gemakkelijk een specificatie vindt die aan uw eisen voldoet.

 

Volvo FM Lager gewicht

De Volvo FM is wat gewicht kwijtgeraakt. Het resultaat is meer laadvermogen en een betere brandstofzuinigheid.

Terwijl andere trucks zwaarder zijn geworden om te voldoen aan Euro 6, zochten wij het in een andere hoek. Door de standaardspecificaties te optimaliseren, zoals van de 4×2-trekker, hebben we de truck een stuk lichter gemaakt. Deze nieuwe Volvo FM weegt zelfs 75 kg minder dan zijn Euro 5-voorganger. Dit vertaalt zich in een hogere laadcapaciteit en een lager brandstofverbruik.

 

Volvo FM Asbelasting

Hogere asbelastingen. Hogere marges.

Als u zwaar werk doet, hebben we goed nieuws voor u. De nieuwe Volvo FM is ontworpen voor nog hogere asbelastingen. De bladvering voor kan nu bijvoorbeeld ladingen tot 10 ton aan op een enkele as en 20 ton op dubbele voorassen. Dit vergroot uw marges, en zware of ongelijkmatig verdeelde ladingen worden hierdoor makkelijker hanteerbaar.

 

Volvo FM Vijf Assen

Vijf assen af fabriek.
Geen montage achteraf nodig.

We bieden nu vijfassige trucks af fabriek. Dit biedt talrijke voordelen vergeleken met achteraf inbouwen van een as. U krijgt een volledige typegoedkeuring voor het voertuig. U heeft de truck sneller en voorkomt kostbaar ombouwwerk. U krijgt ook de volledige garantie en aftermarketondersteuning van Volvo, met op de lange duur lagere bedrijfskosten.

Overtreft de hoogste eisen

We hebben onze aandrijflijn geüpgraded naar Euro 6. En zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.

Een Volvo-motor met I-Shift vormt nog steeds de ultieme combinatie voor geweldige rijeigenschappen en brandstofzuinigheid. En de achterassen zijn nog steeds even betrouwbaar en zuinig als altijd.

Wilt u uw brandstofkosten nog verder verlagen? Geen probleem. Meld u dan aan voor het brandstofbesparingspakket.

 

Motoren
  • D11K
    330, 370, 410 of 450 pk
  • D13K
    420, 460 of 500 pk


Versnellingsbakken
  • I-Shift (3 modellen)
  • Handmatig (5 modellen)
Achterassen
  • Enkele reductie
    (maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
  • Naafreductie
    (maximaal toelaatbaar treingewicht: 70–120 ton)

 

Volvo FM Motoren

Zuinig. Krachtig koppel. En Euro 6.

Volvo-dieselmotoren staan bekend om hun optimale rijeigenschappen en lage brandstofverbruik. En de nieuwe reeks Euro 6-motoren vormt daarop geen uitzondering. Door een hoog koppel bij lage toerentallen vallen ze in de smaak bij de chauffeur en bij de eigenaar. Kies uit 11- en 13-liter motoren, met vermogens van 330 tot 500 pk.

 

Ingebouwde brandstofzuinigheid met common rail inspuiting

Alle motoren van de nieuwe Volvo FM zijn uitgerust met een common rail inspuitsysteem. Samen met de daarop afgestemde software geeft dit de beste motorregeling met minder interne wrijving. Het resultaat: een hogere brandstofefficiency, een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lagere toeren. Onze common rail Euro 6-motoren maken echt het verschil. Voor uw winstmarge én voor het milieu.

 

Onze Euro 6-oplossing: hoe het werkt

 

1. Motor

Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver

(niet nodig op D11K- en D13K420-motoren)
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en correcte werking van het dieselroetfilter en de SCR.

3. De dieseloxidatiekatalysator (DOC)

De DOC produceert de NO2 die het dieselroetfilter (DPF) nodig heeft om de deeltjes op een efficiënte manier te verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Het dieselroetfilter (DPF)

Het filter verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. Selectieve katalytische reductie (SCR)

In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC)

De ammoniakslipkatalysator (is de laatste stap voor de uitlaat, waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.

 

Eenvoudig schakelen met I-Shift

Intelligent rijden. Eenvoudig schakelen met I-Shift.

I-Shift is wel een van de meest gewaardeerde uitvindingen van Volvo. U kunt de keuzehendel gewoon loslaten en elke schakeling wordt snel en zuinig uitgevoerd.

I-Shift is beschikbaar met de slimme functie I-See en is nu versterkt uitgevoerd voor zware toepassingen in zeer heuvelachtig en ruw terrein.

 

Brandstof besparen

Brandstof besparen. Brandstofbesparing tot 11%.

Wilt u nog meer brandstof besparen? We hebben onze meest efficiënte brandstofbesparende voorzieningen in twee pakketten gebundeld. Beide pakketten bevatten handige voorzieningen, zoals I-See en motoruitschakeling bij stationair draaien, en nuttige services zoals Dynafleet en Fuel Advice.

Met zorg ontworpen voor de chauffeursvormgeving

De nieuwe Volvo FM heeft onmiskenbaar een volledig nieuwe buitenkant. Maar het is de binnenkant die telt. Tenminste voor de chauffeur.

En u zult niet teleurgesteld zijn. Kom binnen en u ziet een moderne chauffeursomgeving met meer voorzieningen dan ooit.

Er zijn 5 verschillende cabines, van de veelzijdige dagcabine tot de grote Globetrotter LXL.

 

Dagcabine
  • Interieurhoogte: 157 cm (114 cm*)

Slaapcabine
  • Interieurhoogte: 157 cm (114 cm*)
Lage slaapcabine
  • Interieurhoogte: 147 cm (104 cm*)

Globetrotter-cabine
  • Interieurhoogte: 196 cm (153 cm*)

Globetrotter LXL-cabine
  • Interieurhoogte: 210 cm (167 cm*)

* Op de motortunnel

 

Volvo FM interieur

Welkom op een moderne werkplek

Het interieur van de nieuwe Volvo FM is ontworpen rondom de chauffeur. De volledig instelbare stoelen en het kantelbare stuurwiel gaan samen met een innovatief dashboard met allerlei slimme elektronische voorzieningen en alle knoppen en schakelaars zijn binnen handbereik. En wanneer de werkdag is afgelopen, bieden de slaap- en de Globetrotter-cabine voldoende ruimte voor ontspanning en een comfortabele nachtrust.

 

Volvo FM Exterieur

Duidelijk Volvo. In elk opzicht.

De karakteristieke V-vormige koplampen. De krachtige nieuwe grille. De prominente plaatsing van het Volvo Iron Mark, dichter bij de chauffeur. De buitenkant van de Volvo FM-cabine is helemaal opnieuw ontworpen om een unieke indruk te maken op de weg. Maar natuurlijk hebben we ons gehouden aan onze uitzonderlijk hoge kwaliteits- en veiligheidsstandaarden.

 

Volvo FM Keuze uit meer dan 850 kleuren

Keuze uit meer dan 850 kleuren. Helemaal groen.

Wist u dat u uw Volvo-cabine in welhaast elke kleur kunt bestellen? U bespaart tijd en geld doordat u niet naar een afzonderlijke spuiterij hoeft. In onze milieuvriendelijke spuiterij kunt u kiezen uit 850 verschillende kleuren.

Ik wil een offerte voor de Volvo FM

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Ik wil kennismaken met de Volvo FM

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Ik wil graag meer informatie

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

DE 10 SUCCESFACTOREN VAN DE VOLVO FM

1. DESIGN
Designer Jonas Sandström legt uit hoe een vriendelijk ogende truck ons leven makkelijker kan maken.

2. STUURINRICHTING
Volvo Dynamic Steering: “Wat I-Shift deed bij de versnellingsbak, doet dit systeem bij de stuurinrichting.”

3. WEGGEDRAG
Een nieuwe opstelling en een gemoderniseerde ophanging zorgen voor weggedrag als van een personenwagen.

4. BRANDSTOF
Lees meer over de aandrijflijnen die voldoen aan Euro 6, plus twee slimme manieren om brandstof te besparen.

5. FLEXIBILITEIT
De truck biedt talloze mogelijkheden om precies dat te zijn wat u nodig heeft.

6. ASBELASTING
Hoe kan uw bedrijf een extra ton aan capaciteit benutten op de nieuwe, sterkere assen?

7. LAGER GEWICHT
“Iedereen praat over gewichtstoename, wij raken 75 kilo kwijt.”

8. WERKPLEK
Uw kantoor op wielen heeft nu een strak ontwerp, betere opbergmogelijkheden en meer ruimte om in te bewegen.

9. AFSTANDSBEDIENING
Laden en lossen met uw vingers en geen energie verspillen aan vaak in- en uitstappen.

10. BESCHIKBAARHEID
Een gouden belofte om uw Volvo FM bedrijfsklaar te maken, met de technologie om dat zo te houden.

Keuze uit meer dan 650 kleuren

Ontdek de compromisloze oplossing van Volvo Trucks

Volvo FM in beeld

Ja, ik wil meer informatie over deze truck.

  • Van Dijk Culemborg

    Rolweg 13
    4104 AV Culemborg

    T. 0345 544 640
    F. 0345 513 449
    E. e81f1c0d1acc152011191c1e1b1ce9ce11190d1518ceeae80dcc141e1112e9ce190d1518201be6151a121bda0f211811190e1b1e13ec220d1a10151617201e210f171fda1a18ceea151a121bda0f211811190e1b1e13ec220d1a10151617201e210f171fda1a18e8db0deae8db1f1c0d1aea hy6a655GFNjcD588luAgQRzln3LMP43 caesar - schakel javascript aan -
  • Van Dijk Utrecht

    Otto Hahnweg 8
    3542 AX Utrecht

    T. 030 240 97 40
    F. 030 241 50 55
    E. e017140512c40d18091114161314e1c60911050d10c6e2e005c40c16090ae1c611050d101813de0d120a13d219181609070c18e41a0512080d0e0f181619070f17d21210c6e20d120a13d219181609070c18e41a0512080d0e0f181619070f17d21210e0d305e2e0d317140512e2 GQH9QRpqtoagrw2F5cAj5QRpwXG2qnI caesar - schakel javascript aan -
  • Van Dijk Woerden

    Rosmolenlaan 5
    3447 GL Woerden

    T. 0348 439 030
    F. 0348 439 049
    E. d10805f603b5fe09fa0205070405d2b7fa02f6fe01b7d3d1f6b5fd07fafbd2b702f6fe010904cffe03fb04c30c04fa07f9fa03d50bf603f9feff0009070af80008c30301b7d3fe03fb04c30c04fa07f9fa03d50bf603f9feff0009070af80008c30301d1c4f6d3d1c40805f603d3 6B0BoBvtbLhWtxZijryoJeJa9hfFmbGs caesar - schakel javascript aan -
Terug